چرا خرید هواپیما مقرون به صرفه است؟

خرید آنلاین بلیط هواپیما و قطار

چرا خرید هواپیما مقرون به صرفه است؟

 طرح کلان ملی ساخت هواپیمای مسافربری 150 نفره، به عنوان پیچیده‌ترین طرح فناوری کشور در دستور کار قرار دارد. ساخت این هواپیما شامل شش میلیون قطعه، 220 کیلومتر کابل و بیش از 75 هزار نقشه است.  این طرح کلان ملی با محوریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاری سایر مراکز علمی کشور در حال پیگیری است. بررسی ساخت این نوع هواپیما از سال 90 شروع شده اما هنوز مراحل اجرایی آن آغاز نشده است. ساخت چهار نمونه اولیه این هواپیما بیش از 2 میلیارد دلار هزینه دارد. تصمیم دولت برای خرید هواپیماهای جدید به منظور توسعه و نوسازی ناوگان موجب شده موضوع هواپیماسازی در کشور دوباره از سوی برخی کارشناسان مطرح شود این در حالی است که تلاش‌های فراوانی در دولت‌های مختلف برای ساخت هواپیما بویژه هواپیماهای پهن پیکر و مسافری به دلیل هزینه‌های بالا و مشکلاتی که وجود دارد تاکنون نتوانسته به موفقیت چندانی برسد.
آغاز برجام و لغو تحریم‌های صنعت هوایی فرصت مناسبی برای نوسازی ناوگان فرسوده کشور فراهم کرد. به گفته کارشناسان و مسئولان ایران برای نوسازی ناوگان خود به بیش از 400 هواپیما نیاز دارد. از تعداد 250 ناوگان هوایی کشور در حال حاضر بیش از 100 هواپیما به دلیل فرسوده بودن از رده خارج شده‌اند. توسعه صنعت هوایی از نظر امنیتی و اقتصادی یکی از نمادهای اصلی توسعه هر کشور محسوب می‌شود. تحمیل بیش از 30 سال تحریم صنعت هوایی موجب فرسودگی ناوگان هوایی شد طوری که در حال حاضر متوسط سن هواپیماهای فعال بیش از 20 سال است اما این میانگین در جهان 11 سال است. بنابراین نوسازی ناوگان هوایی در پسابرجام از اولویت‌های اصلی توسعه این صنعت بود. بر این اساس دولت در یکی از نخستین گام های خود برای نوسازی ناوگان هوایی قراردادی را برای خرید هواپیمای جدید با ایرباس در دستور کار قرارداد.
با این حال خرید 118 ایرباس و 20 هواپیمای کوتاه برد20ATR درصد از نیاز کشور به هواپیمای نو را برآورد می‌کند.   در عین حال عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی از نهایی شدن قرارداد خرید ایرباس در آینده نزدیک خبر داده است. اما با خرید هواپیماهای جدید برخی این بحث را مطرح کرده‌اند که کشور توانمندی‌ ساخت هواپیما را دارد بنابراین به‌جای خرید چرا ساخت هواپیما را شروع نکردیم؟ در مقابل این نظر دست‌اندرکاران صنعت هوایی اگرچه معتقدند که کشور توان ساخت هواپیما را دارد اما این موضوع را از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی‌دانند. آنها معتقدند توانایی کشور در ساخت تنها بخشی از موضوع است و برای کامل شدن زنجیره ساخت هواپیما عوامل متعددی نیاز است و هزینه بسیار بالای ساخت یکی از موانع جدی است.  در سال‌های اخیر ایران به دانش فنی ساخت هواپیماهای کوچک تا سقف 50 نفره تا حدودی دست پیدا کرد. اما ساخت این هواپیما به خاطر استقبال نکردن شرکت‌های هواپیمایی به دلایلی مانند اقتصادی نبودن، نداشتن مراکز پشتیبانی، تعمیر و نگهداری و مرکز آموزش خلبانی باعث شد تولید این نوع هواپیما با کندی پیش برود.