فرودگاه‌ها؛ سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی هستند

فرودگاه‌ها؛ سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی هستند

عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در دومین نشست شورای فرهنگی صنعت هوانوردی کشور بر رعایت اصول روابط‌عمومی در تبلیغات محیطی و پاسخگویی درست به موقع به مسافران در راستای جلب رضایتمندی مردم از این صنعت تاکید کرد. دومین نشست شورای فرهنگی صنعت هوانوردی کشور با حضور مدیران و مسئولان روابط‌عمومی شرکت‌های هواپیمایی٬ ارگان‌های نظامی و انتظامی و شهرداری یکشنبه پنجم اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس روابط‌عمومی این شرکت برگزار شد. در این نشست٬ مومنی‌رخ به تشریح وظایف این شرکت و سابقه آن پرداخت و با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای تاسیس این شرکت از سال ۱۳۶۳ و به‌منظور ارائه خدمات فرودگاهی و ناوبری و همچنین ساماندهی امور تصدی این بخش از صنعت هوانوردی به آغاز شد٬ گفت: این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۷۰ به طوری رسمی و در قالب شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور شروع کرد. مومنی رخ ادامه داد: شرکت فرودگاه‌ها زیر نظر مجمع این شرکت متشکل از وزیر اقتصاد و دارایی٬ وزیر صنعت و معدن٬ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون رئیس‌جمهور و همچنین وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس مجمع فعالیت کرده و موظف به اجرای مصوبات این مجمع است.
وی با اشاره به درآمد هزینه‌‌یی بودن شرکت فرودگاه‌ها گفت: هیچ ردیف بودجه‌‌یی برای این شرکت در بودجه عمومی دولت در نظر گرفته نشده و این در حالی است که تنها برای نگهداری زیرساخت‌ها در سال گذشته یک هزار میلیارد تومان صرف شده که این بدون در نظر گرفتن تجهیزات٬ نصب و راه‌اندازی آنهاست. مومنی‌رخ با بیان اینکه طی این سال‌ها فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها به‌دلیل تحریم دچار مشکلاتی شدند گفت: ایران هنوز هم با وجود تحریم‌ها قدرت برتر منطقه است و این نشان می‌دهد که در عرصه هوانوردی با گشایش‌هایی که صورت گرفته می‌توانیم نمونه باشیم. وی در ادامه بر لزوم کار فرهنگی در صنعت هوانوردی تاکید کرد و گفت: رعایت اصول روابط‌عمومی در تبلیغات محیطی و ایجاد جاذبه برای مخاطب و همچنین پاسخگویی به موقع و منطقی به مسافر می‌تواند در رضایتمندی مسافر از این صنعت ایفای نقش کند و ما وظیفه داریم که در این راستا حرکت و ارباب‌رجوع را تکریم کنیم. مومنی‌رخ با اشاره به وضعیت نابسامان تبلیغات محیطی در فرودگاه‌ها افزود: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در حال گرفتن مشاور برای ساماندهی تبلیغات در سطح فرودگاه‌ها است چرا که معتقد هستیم مسافر باید از لحظاتی که در فرودگاه و انتظار برای پرواز صرف می‌کند لذت ببرد.
وی گفت: انتظارم این است که شورای فرهنگی صنعت هوانوردی بتواند با هماهنگی تمامی ارگان‌های این صنعت در سطح فرودگاه‌ها با استفاده از تبلیغات موثر فضای جذابی را فراهم کند تا مسافر در صورت معطلی آزرده نشود. عضو هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها در پایان اظهار امیدواری کرد؛ هماهنگی‌ در نشست مذکور منتج به تحول در ارائه خدمات فرودگاهی شود. در این نشست همچنین سید قاسم بی‌نیاز رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی نیز طی سخنانی فرودگاه را پیشانی نظام و دروازه ورود به کشورها دانست و گفت: اولین نظام ارتباطی بین جوامع در فرودگاه‌ها شکل می‌گیرد و در حقیقت فرودگاه‌ها سمبل و نماد فضای حاکم بر یک کشور هستند و بر این اساس می‌توان گفت فرودگاه‌های ما ایران کوچک هستند. وی با اشاره به اینکه ایران در اتصال شرق و غرب به‌واسطه راه ابریشم دارای یکی از مهمترین منابع درآمدی بوده٬ گفت: اینک در وزارت راه‌وشهرسازی دکتر آخوندی راه ابریشم هوایی را به‌دلیل بهره‌مندی ایران از آسمان امن مطرح کرده‌اند که این خود آماده کردن فضای کشور برای عبور و مرور بیشتر پروازها ست.
بی‌نیاز در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ارائه تعاریفی از فرهنگ گفت: فرهنگ روح همبستگی ملت‌ها در همه ادوار است و مثل زمینی است که همه چیز در آن قابل رویش است و بر همین اساس نباید از کار فرهنگی در صنعت هوانوردی و به‌ویژه فرودگاه‌ها غافل شد. وی اظهار داشت: فضای فرودگاه‌ها باید به‌گونه‌یی باشد که مسافران را به آرامش رسانده و همچون مادری مهربان آنها را در برگیرد و بر همین اساس ما فراتر از مباحث عمرانی به فرودگاه‌ها می‌نگریم و آنها را سازمان‌های اجتماعی و فرهنگی می‌پنداریم. گفتنی است؛ در ادامه این نشست مدیر روابط‌عمومی شرکت فرودگاه‌ها به ارائه نقطه نظراتی در خصوص چگونگی تبلیغات و اطلاع‌رسانی در سطح فرودگاه‌ها پرداخت. در این نشست همچنین مقرر شد؛ دبیرخانه دائمی شورای فرهنگی روابط‌عمومی‌های صنعت هوانوردی تشکیل و برای استفاده از امکانات مشترک ارگا‌ن‌ها جهت امور فرهنگی برنامه‌ریزی شود. برگزاری جلسات این شورا به صورت ماهانه از دیگر مصوبات این شورا بود.