رفع مشکلات کادر پروازی از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری است

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن قاسمی افزود: متاسفانه در پروازهای بیش از پنج هزار متر، اشعه داخل هواپیما تاثیرات منفی بر شرایط جسمی خلبانان و خدمه پرواز دارد. برای پرداخت حق ارتفاع به آنها خلاء قانونی وجود دارد و پیگیری قانونی شدن آن از اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری است. معاون عملیات شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) تعداد خلبانان و کمک خلبانان شاغل در این شرکت را حدود ۳۸۵ نفر و تعداد مهمانداران را حدود ۶۸۰ نفر اعلام کرد و درباره وضعیت تعداد خلبانان این شرکت با توجه به ورود هواپیماهای جدید هما در آینده گفت: در حال حاضر تعداد خلبانان و کمک خلبانان این شرکت می‌تواند حدود هشت فروند هواپیمای دیگر را پوشش دهد، اما در آینده که تعداد هواپیماهای این شرکت افزایش می‌یابد باید نسبت به جذب نیروهای عملیاتی در بخش خلبان، کمک خلبان و خدمه پرواز اقدام شود.
قاسمی با اشاره به نارضایتی مهمانداران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به سختی کارشان و اعتراض اخیر آنها، گفت: مهمانداران شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در مقایسه با سایر ایرلاین‌ها از وضعیت مناسب‌تری برخوردار هستند. وی اظهارداشت: مهمانداران شرکت هما برای پروازهای خارجی ۱۰۰ یورو دریافت می‌کنند در حالی که این شرایط برای مهمانداران سایر شرکت‌ها فراهم نیست، علاوه بر این مهمانداران این شرکت بعد از پرواز به برخی کشورهای اروپایی چند شبانه روز استراحت دارند،به طور نمونه پس از پرواز به آمستردام(پایتخت کشورهلند) ۴ شبانه روز و بعد از پرواز به لندن(پایتخت انگلیس) نیز ۲ شبانه روز استراحت می‌کنند. معاون عملیات شرکت هما با بیان اینکه البته شرایط مهمانداران در مجموع مشکل و سخت است، گفت: با این حال مهمانداران شرکت هما شرایط همکاران خود را در سایر ایرلاین‌ها ببینند و سپس قضاوت کنند. برخی از رسانه های داخلی در دو روز گذشته خبر دادند ، حدود ۲۰۰ نفر از مهمانداران شرکت هما در اعتراض به سختی شرایط کار، بی توجهی به خواسته آنان و میزان دستمزد خود روز ۱۹ اردیبهشت ماه اعتراض کردند.
پیمان خیری یکی از این مهمانداران گفته بود، سختی شرایط محیط کار با سختی کار برای مهمانداران هواپیما متفاوت است و کار در ارتفاع بیشتر از پنج هزار متر، وجود اشعه داخل هواپیما و غیره همگی نشان دهنده سختی شرایط محیط کار ما است.
به همه کارکنانی که در این شرایط کار کنند ۴۰ درصد از حقوق پایه را به عنوان سختی کار پرداخت می‌کنند، اما به ما تنها ۲۰ درصد می‌پردازند که آن هم براساس حقوق پایه خودمان نیست. حامد حسنی یکی دیگر از مهمانداران هما گفته بود: قوانین وزارت کار برای ما تعریف نشده است، بنابراین خواهان اصلاح و بهتر شدن این موارد هستیم در حالی که فیش حقوقی مهمانداران در سایر شرکت های هواپیمایی با ۳ سال سابقه کار دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است ، در ایران ایر یک مهماندار با ۸ سال سابقه کار و مدرک کارشناسی مرتبط ماهی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کند. در گردهمایی مهمانداران ایران ایر در مجموع نسبت به سختی شرایط محیط کار، دریافت نکردن حق ارتفاع، اضطراب، نبود استراحت کافی بین دو مسیر پروازی، توجه نداشتن به خواسته های آنان بر اساس استانداردهای بین‌المللی، تناسب نداشتن حقوق و مزایا با سختی کار و تبعیض در پرداخت حقوق به تناسب مدرک تحصیلی و میزان سابقه کار اعتراض کردند.